
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

Description of document: Broadcasting Board of Governors (BBG) ad hoc 
programming assessments undertaken by BBG to assess 
specific content areas for accuracy and balance, 2009-2010 

 
Requested date: 28-December-2010 
 
Released date: 26-May-2011 
 
Posted date: 27-June-2011 
 
Titles of documents: FY 2009 Highlights and Accomplishments 

FY 2010 Highlights and Accomplishments 
 
Source of document: BBG FOIA Office 

Room 3349 
330 Independence Ave. SW 
Washington, D.C. 20237 
Fax: (202) 203-4585 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
The governmentattic.org web site (“the site”) is noncommercial and free to the public.  The site and materials 
made available on the site, such as this file, are for reference only.  The governmentattic.org web site and its 
principals have made every effort to make this information as complete and as accurate as possible, however, 
there may be mistakes and omissions, both typographical and in content.  The governmentattic.org web site and 
its principals shall have neither liability nor responsibility to any person or entity with respect to any loss or 
damage caused, or alleged to have been caused, directly or indirectly, by the information provided on the 
governmentattic.org web site or in this file.  The public records published on the site were obtained from 
government agencies using proper legal channels.  Each document is identified as to the source.  Any concerns 
about the contents of the site should be directed to the agency originating the document in question.  
GovernmentAttic.org is not responsible for the contents of documents published on the website. 



May26, 2011 

Broadcasting Board of Governors 
United States of America 

330 Independence Ave. SW 
Cohen Building, Room 3349 
Washington, DC 20237 

T 202.203.4550 
F 202.203.4585 

Office of the General Counsel 
Freedom of Information and Privacy Act 

RE: Request Pursuant to the Freedom oflnformation Act- FOIA #11-021 

This letter is in response to your Freedom of Information Act (FOIA) request to the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), dated December 28, 2010, which the Agency received on January 
10, 2011. In your request, you ask for a copy of any ad hoc programming assessments 
undertaken by BBG during FY2009 and/or FY20 10 to assess specific content areas for accuracy 
and balance. 

The Agency has completed its search and found the enclosed responsive documents. No information 
was withheld or redacted, and there are no fees chargeable to you associated with this request. 

This completes the Agency's response to this request and it is now closed. If you have any questions 
regarding your request, you may contact me at (202) 203-4550 or write the Office ofthe General 
Counsel, Broadcasting Board of Governors, 330 Independence Avenue, S.W., Room 3349, 
Washington, DC 20237. Currently, inquiries are not accepted via E-mail. 

Sincerely, 

~~" 
Andrew T. Krog 
FOIA and Privacy Act Officer 



' . 
Note: The 88G broadcasts in 60 languages, including three types of English language programs: Global English, Special English to learn English, 
English-to-Africa targeted to the African contlrlent . 

FY 2009 Highlights and Accomplishments 

Over the past year, the BBG has effectively distributed breaking news, ·in-depth reporting and reasoned 
analysis on traditional and new media platforms, illustrating that international broadcasting is the most 
effective U.S. tool to provide a worldwide audience with accurate news and information and relevant 
discussions to those who do not receive this from their own media . 

Key accomplishments in FY 2009 include: 

• The BBG enhanced and increased broadcasts and Internet programming to information­
deprived areas in the world, including North Korea, Burma, Iran, Pakistan, Afghanistan, Somalia, 
Darfur, Russia, China and Vietnam. 

• The BBG successfully launched crisis surge broadcasting to tumultuous parts of the world 
including Georgia, the Afghanistan-Pakistan border region, Burma, Kenya, and Iran. 

• BBG language services provided in-depth coverage of the 2008 U.S. elections and the 
inauguration of Barack Obama, as well as coverage of crucial elections and referendums around 
the world. language services covered campaigns, gave voice to opposition parties, and reported 
on voter registration and vote counts in countries worldwide, including Indonesia, Afghanistan, 
Iran, Bolivia, and Venezuela. 



Voice of America 
• In January 2009, VOA improved its ability to reach North Korea by partnering with a South 

Korean broadcaster. This partnership now allows VOA Korean to supplement its expanded 
shortwave broadcasts with 90 minutes of daily programming transmitted on medium-wave to 
listeners inside North Korea. 

• Broadcasting to Africa achieved new success in FY 2009. The Zimbabwe project has added a call­
in/callback talk show to promote interaction, as well as a radio serial that will deal with the daily 
life of Zimbabweans in theatrical form. In Zimbabwe, 16 percent of the adult population tune 
into VOA on a weekly basis, and among those listening, 35 percent indicated that VOA was their 
most important source of news. VOA's Somali Service added a half-hour morning show in June, 
bringing total airtime to 3.5 hours daily. Among Nigeria's Hausa speaking population, 47 
percent listen to VOA at least once a week, and more than 1,000 people attended each of two 
VOA-sponsored town hall meetings addressing health issues. In Rwanda, 70 percent of the adult 
population listens weekly to VOA's Central Africa Service, which maintains its collaboration with 
the State Department to produce youth refugee radio programs in Burundi and Tanzania. 

• In Armenia, VOA's weekly reach grew to over 42 percent in 2009- up from 26 percent last year. 
The Armenian Service, which consists of just 2 full-time staff and 2 contractors, secured an 
affiliation with one of the top two networks in the country. 

• VOA's Burmese Service added to its 3.5 hours of daily shortwave radio broadcasts by launching 
its first satellite TV program to Burma. This new program airs Sunday mornings and is repeated 
during the week, providing news and images that many Burmese would not otherwise see. 

• In Iran, VOA's Persian News Network (PNN) commands a weekly audience share of 29.9 percent 
of adults. PNN played a crucial role in providing election coverage by ramping up the TV 
programming schedule, adding a one-hour morning show to an existing seven-hour PNN TV 
schedule. In addition, PNN expanded its web operations, adding a Twitter feed to its mix of 
blogs and social networking pages. Not only did PNN use the web to deliver content to its 
audience, it also took advantage of web capability for receiving content. Desperate to 
communicate with the outside world given heavy media restrictions, Iranian citizen journalists 
used web-based hubs to send VOA upwards of 300 videos a day, along with thousands of still 
pictures and emails. 

• In Haiti, VOA is the leading international broadcaster with SO percent of the adult population 
listening on a weekly basis, and 21 percent listening daily. 

Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti) 

• In December 2008, OCB launched its newly redesigned website, Martinoticias.com, with live 
streaming of radio and television programming. 

• During February 2009, OCB successfully installed a new 100kW medium-wave transmitter at its 
Marathon Transmitting Station, replacing two older transmitters that had been in use since 
1985. 

6 



• On Aprill3, 2009 President Obama announced a series of changes in U.S. policy towards Cuba in 
an effort to promote people-to-people exchanges. The measures included lifting restrictions on 
travel and remittances to Cuba by Cuban-Americans. Radio Marti News provided extensive 
coverage ofthe White House announcement including reactions. 

• Both Radio and TV Marti provided extensive coverage of the Honduran crisis. Coverage included 
live reports from journalists in Honduras, members of the parliament, experts and academics, as 
well as statements on U.S. policy towards Honduras, with special emphasis on the statements by 
President Obama and Secretary of State Clinton. Radio Marti also broadcast reactions from 
Cuban dissidents who all called for the respect of democratic institutions. 

• TV Marti has provided programming to Voice of America (Spanish) such as Alto Voltaje (High 
Voltage}, Hollywood in 30 Minutes, and a half hour sports program. Recently TV Marti provided 
technical support for VOA's Foro fnteramericano (lnteramerican Forum) and is in the process of 
coordinating more joint ventures and program sharing. 

Radio Free Europe/Radio Uberty 
• Radio Farda provided round-the-clock breaking news, stories of global interest, and local 

domestic stories to the people of Iran on the radio and the web. Radio Farda provided 21 
consecutive hours of live programming on the 2008 U.S. Election Day; broadcast President 
Obama's Norouz New Year address to the Iranian people; covered the 2009 Iranian presidential 
campaign; and expanded programming to cover the massive protests that followed the June 12 
election. In June 2009, Radio Free Afghanistan launched its dedicated comprehensive coverage 
of the August 2009 Afghan presidential election and interviewed each of the 41 candidates. 

• In June 2009, Radio Free Iraq produced special programming when foreign troops completed 
their withdrawal from the cities of Iraq. FY 2009 programs stressed the need for Iraqi citizens to 
take responsibility for the future development of their country. 

• When Russian troops invaded Georgia in August 2008, the Georgian Service added a fourth hour 
of primetime news to its daily program clock; established a strong Internet component to its 
ongoing coverage of the conflict, with audio, photo, and video galleries; and published special 
blogs from Service correspondents who remained in two besieged cities throughout the Russian 
occupation. 

• RFE/RL websites have increased page views since launching in a new web content management 
system. In May 2009, the website of Radio Free Afghanistan showed a 400 percent Increase in 
page views with most of its visits coming from Afghanistan, Pakistan, and Iran. In April 2009, the 
Georgian Service's website improved by over 500 percent in all categories. And in March 2009, 
RFE/RL's website for Moldova saw an 800 percent increase in page views and an increase in 
audio listening by a factor of 20, while the Macedonian site enjoyed a 400 percent rise in page 
views and 300 percent increase in the number of listens. 

• In FY 2009, RFE/Rl attracted significant audiences with television programs broadcast in Bosnia, 
Macedonia, Georgia, and Belarus. 



Radio Free Asia 
• RFA's Uyghur Service reported on the deadly riots that erupted in Urumqi, the capital of China's 

northwest Xinjiang province in which nearly 200 people were killed and more than 1,400 
arrested. 

• In July 2009, direct visits to RFA websites increased by 58 percent over the same period in 2008, 
while users viewed 51 percent more pages. 

• In FY 2009, RFA continued its surge broadcasting to Tibet, which began with the March 2008 
crackdown by Chinese forces on the peaceful protest by monks in lhasa. 

• The Korean Service broadcast five hours daily to listeners in North Korea, giving audiences news 
and information they would otherwise be denied. 

• During FY 2009, the Burma Service continued its surge broadcast schedule including more 
popular feature programs such as Voices of the Sangha, which provides a window into Burmese 
monastic life, and Mid-Show which targets a younger audience. 

• In FY 2009, RFA completed the final stages of its broadcast facility upgrade, including the 
installation of new IP digital consoles and the migration of all language services to the most 
recent version of the Rivendell broadcast automation system. 

• In February 2009, RFA conducted an Employee Perspectives Survey which concluded that the 
percentage of favorable responses on the issues of RFA, management, and the working 
environment in 2009 exceeded 2007 in 36 of the 41 questions. 

Middle East Broadcasting Networks (Aihurra. Alhurra Iraq. Alhurra Europe and Radio Sawa) 
• AI Youm, which launched on March 8, 2009, has increased Alhurra's standing in the Middle East 

with a broadcast platform and information mix unique in the region. AI Youm broadcasts live for 
three hours from studios in Dubai, Beirut, Cairo, and Jerusalem with live reports from the U.S. 
and throughout Middle East. 

• Based on surveys in 14 Arab countries, Alhurra and Radio Sawa reach weekly adult audiences of 
27.7 million and 16.4 million people, respectively. Alhurra and Sawa are watched or listened to 
by over 70 percent of the adult iraqi population on a weekly basis. Alhurra reaches 11.1 percent 
of adults in Egypt weekly; 22.8 percent in Jordan; 10.8 percent in Lebanon; 26.8 percent in 
Morocco; 30.1 percent in Oman; 10.3 percent in Saudi Arabia; 54.6 percent in Syria; and 17.2 
percent in the United Arab Emirates. 

• The Afia Darfur 30-minute program was broadcast into Darfur via shortwave. The program 
features news about Darfur and elsewhere around the world; news that is not accessible to the 
people of Darfur through the official media. In addition to the latest news, the program features 
information on how the Darfur crisis is portrayed in the western media, refugee and Internally 
Displaced Persons {lOP) issues, health rssues as well as features about the culture, history and 
heritage of the diverse ethnic groups of Darfur. 



FY 2010 Highlights and Accomplishments 

Over the past year, the BBG has effectively distributed breaking news, rn-depth reporting and reasoned 
analysis on traditional and new media platforms, illustrating that international broadcasting is the most 
effective U.S. tool to provide a worldwide audience with accurate news and information and relevant 
discussions to those who do not receive this from their own media. 

The broadcasts of the BBG entities reach a worldwide audience of over 165 million in 59 languages. The 
annual cost of delivering these programs over radio, television, and Internet is $4.60 per weekly 
audience member. Throughout the world, over 1 billion people are aware of broadcasts by the BBG 
entities. 

Key accomplishments in FY 2010 include: 

• The BBG 2nhanced and increased broadcasts and Internet/mobile programming to information­
deprived areas in the world, including North Korea, Iran, Pakistan, Afghanistan, China, and 
Zimbabwe. 

• The BBG successfully launched crisis surge broadcasting to tumultuous parts of the world 
including Haiti, Ethiopia, and Venezuela, and continued surge broadcasting to Burma, Kenya, 
Iran, and Georgia. 



Voice of America 
• After the January earthquake in Haiti, VOA's Creole Service began immediate unprecedented 

news coverage. The Service added a 90-minute special program within hours after the quake. A 
sustained radio programming surge began the next day, along with an Internet hotline for 
survivors and their families on the Service's website. Overall programming hours increased from 
1.5 hours to 10.5 hours Monday through Friday, and from one hour to 9.5 hours Saturday and 
Sunday. 

• New research shows that VOA's Persian News Network (PNN) is the top international 
broadcaster to Iran with 19.6 percent of the adult population watching at least once weekly. In 
April, PNN launched a weekly satirical show, Parazit. The show's Facebook page has surpassed 
100,000 friends and now records about 500,000 impressions after each new program is posted. 
PNN began offering a new mobile device application that allows Iranians to download and send 
content to VOA via smart phone. 

• VOA's Radio Deewa, Pashto programming to the Pakistan~Afghanistan border region, continued 
its aggressive reporting on military activity in the target region as well as the struggles of 
democratic movements and U.S. policies toward Pakistan, Afghanistan, and the region. Its 
network of 27 stringers provided extensive daily coverage of the tribal areas, including live 
reports from the refugee camps, despite Taliban threats and attacks. 

• In June, VOA and Express 24/7, a 24-hour English-language cable news channel in Pakistan, 
launched a joint TV program on a trial basis called The Platform, which focuses on key issues in 
the U.S. Pakistan relationship and the fight against terrorism. The program is the first English­
language TV talk show to be jointly produced by stations in Pakistan and the United States. 

• According to lnterMedia research, VOA's audience reach in Afghanistan has increased to 50.4 
percent, and the Service's Dari and Pashto language websites have more than doubled their 
traffic since last year with more than 108,000 visits in June. In September, VOA's Afghan Service 
launched Karwan, a new television program which takes an exciting and youthful approach to 
critical issues facing the country. 

• In response to the government closure of six Venezuelan news outlets in January, VOA's Spanish 
Service launched a new radio program, which originates from both VOA studios in Washington 
and Radio Marti studios in Miami, and uses the talents of both organizations. 

• VOA responded to jamming by the Ethiopian government with the launch of a morning surge 
program in Amharic, expansion of shortwave frequencies for Amharic, Afan Oromo, and 
Tigrigna, satellite transmissions for these languages, and email newsletters to get around 
website blocking. 

• VOA's Burmese Service sponsored the first-ever televised seminar on the Burmese general 
elections. More than 200 Burmese journalists and regional experts on Burma attended the 
seminar, held in Chiangmai; Northern Thailand in February. 

• VOA's Russian Service successfully transitioned from a radio and TV broadcaster to a thriving 
web-based outlet for news and information. The Service's new media product, which includes a 



website and a strong presence on popular social networking sites and blogs, features a wide 
range of interactive activities for its audience. 

Radio Free Europe/Radio Uberty 
• In January, RFE/RL launched Radio Mashaal, a targeted stream in the Pashto language directed 

specifically at audiences in the Pashtun border regions of Afghanistan and Pakistan. Radio 
Mashaal currently has nine hours of live broadcasts daily, including call-in shows. With its dual­
language programming and its tone of moderation, RFE/Rl's Radio Free Afghanistan played a 
critical role in promoting national unity and religious tolerance. RFE/RL is among the most 
trusted sources of news in Afghanistan. 

• RFE/RL's Radio Farda launched a live satirical program, Radio Pasfarda, that has been as well­
received by listeners as it has been attacked by pro-regime media. 

• During the parliamentary elections in March, Radio Free Iraq broadcast marathon coverage, 
including interviews with voters, election officials, analysts, and Iraqi VIPs. Radio Free Iraq's 
civic-minded programming promotes national unity and the umversality of human rights. 

• In March, the Russian Service devoted substantial coverage to the suicide bombings in the 
Moscow metro, including on-the-ground reporting and reactions from officials. RFE/Rl's 
Russian Service's website has seen steady growth in the past two years, with triple the number 
of page views and site visits. 

• In the run-up to the Ukrainian presidential election in February, RFE/RL's Ukrainian Service 
provided multifaceted coverage and analysis of the candidates and, following the election of 
Viktor Yanukovych to the presidency, Ukraine's pursuit of closer ties with Russia. After five 
years of scattered coverage, RFE/RL's Ukrainian Service returned to national airwaves with long­
form programming. 

• With daily Russian-language programs targeted primarily to Georgia's breakaway regions of 
South Ossetia and Abkhazia, RFE/Rl's Ekho Kavkaza was created in November 2009 to overcome 
misconceptions and mistrust between the peoples of these conflict zones and the people of 
Georgia. 

• In April, as a popular revolt in Kyrgyzstan toppled the government of President Kurmanbek 
Bakiev, RFE/Rl's Kyrgyz Service provided swift, accurate, and objective coverage, including on­
the-ground reporting, an interview with the ousted President, and the first video interview with 
Roza Otunbayeva, the Chairperson of the Interim Government. 

Radio Free A5ia 
• RFA broadcast five hours of daily radio programming to North Korea and in March began leased 

medium wave transmissions from a Russian facility. 

• RFA's Mandarin Service has been aggressively incorporating citizen journalism into its editorial 
content and in the past year, the Service has produced on average two exclusive stories per 
week based on leads submitted by listeners and/or citizen jottrnalists. RFA Mandarin began a 



new program "Forum for Women and Children," which explores topics such as domestic 
violence, gender discrimination, child abuse, and women's health issues. 

• During the April earthquake in Yushu, a mostly Tibetan-inhabited area in China's Qinghai 
province, RFA Tibetan aired hourly updates from morning tb midnight, and reported many 
exclusive stories. Locals and relief volunteers contacted RFA to report first hand information 
about the devastation of the earthquake. RFA Cantonese did extensive reporting during the 
aftermath of a massive earthquake in Qinghai in April. Citizen journalists provided more than 
100 quake photos, many which were published on RFA's Cantonese website and You Tube. 

• In anticipation of the November general elections in Burma, RFA Burmese added new programs 
to educate and inform the public about the constitution, voting rights, election laws, and related 
issues. 

• RFA produced a video documentary of the Mekong River, which received Society of 
Environmental Journalists 2010 First Place award for Outstanding Online Reporting on the 
Environment. RFA received American Women in Radio & Television's Gracie Allen Award this 
year for "Half the Xinjiang Sky," a multimedia web presentation focused on Uyghur women 
following the deadly events in China's Xinjiang Uyghur Autonomous Region and Guangdong 
province in the summer of 2009. 

Middle East Broadcasting Networks (Aihurra and Radio Sawa) 
• In Iraq, Radio Sawa and Alhurra have made a definitive impact with programming designed 

exclusively for the local target audiences and in the Iraqi dialect. More than a third of the 
Alhurra-lraq schedule is localized and many of these programs are taped from Alhurra's 
Baghdad bureau and hosted by local journalists. Both services provided extensive coverage of 
the Iraqi National Parliamentary elections and subsequent negotiations to form a coalition 
government, featuring interviews with voters, election officials, analysts, and Iraqi VIPs. 

• Through its flagship program AI Youm, which is broadcast live from studios in Dubai, Beirut, 
Cairo, Jerusalem, and MBN's headquarters, Alhurra provided news of the day, discussed 
compelling social issues, presented unique perspectives from across the Middle East and from 
the U.S., and profiled personal success stories from across the Middle East region. MBN 
retooled its current affairs programming to develop a series that focuses on regional social and 
cultural issues of concern. 

• Alhurra became one of the only Arabic-language media outlets to address the humanitarian 
crisis facing the Darfurian refugees. In the Alhurra produced documentary, Konoungo: The 
Darfurian Exile, the network presented viewers with an inside look at the lives of displaced 
Sudanese refugees at the Konoungo refugee camp in Eastern Chad. The documentary prompted 
debate .in the media and blogosphere. 

• Alhurra produced a five-part documentary on the complex and diverse story of Arab Americans 
from their in!tial wave of immigration in the 1800s through a post 9/11 environment, which 
included interviews with prominent Arab-Americans and was capped off by a Town Hall Meeting 
in Dearborn, Michigan, where Arab-Americans discussed their lives and the issues facing their 
community. 

11 



• To further engage audiences, Alhurra launched a segment called Alhurra and the People that 
asks both U.S. and Middle Eastern people from all walks of life to broadcast their response to a 
single questions-of-the-day related to political and social issues. MBN has been developing a 
pilot television program that brings together young adults in the Middle East and in the U.S. via 
direct satellite connection to discuss issues of common interest and societal relevance, such as 
gender-based freedoms, the importance of higher education, and family values. 

• Through social media, MBN has been reaching out to engage with the people of the region in a 
discussion of topics covered on Alhurra and Radio Sawa. MBN improved its web presence and 
has launched social networking efforts- focusing initial efforts on Facebook, Twitter, Audio and 
Video on Demand, RSS feeds and mobile apps. During the Iraqi elections, both Alhurra and 
Radio Sawa encouraged audiences to go to Facebook and post their election stories on the 
networks' fan pages. Alhurra and Radio Sawa shared those stories on the air, developing a 
communal experience with Iraqis throughout the country. 

Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV MartO 
• OCB continues to increase its close cooperation with the Latin America Division of Voice of 

America, including sharing studios, journalists, and producers with VOA and collaboration on a 
daily one hour news program in Washington and Miami. 

• In the aftermath of the earthquake in Haiti, TV and Radio Marti provided full support for VOA's 
surge broadcast to Haiti. OCB's journalists, producers, and broadcast technicians joined VOA in 
reporting the tragic news and the world wide relief effort. OCB support has included sharing 
Miami studio space, collaboration on live interviews from Haiti and the Haitian community in 
South Florida, and radio signal feed to Haiti through the Marathcm transmitting station. 

• Radio and TV Marti provided extensive coverage of the Congressional debate on U.S. policy 
towards Cuba including a proposed law that would eliminate the restrictions for Americans 
traveling to Cuba and facilitate commerce with the island. 

• Four new antenna towers for Radio Marti's medium wave (AM Radio} Marathon Transmitter 
Station were installed, providing higher reliability, unlimited availability of lOOkW power level, 
and a louder audio signal to listeners. In July, TV Marti began broadcasting new, weekend 
primetime programming via DirecTV. 

Technology, Services, and Innovation 
The Office of Technology, Services, and Innovation (TSI), formerly known as the Office of Engineering 
and Technical Services, provides engineering and technological support to BBG staff and facilities in 
Washington, D.C. and abroad. In addition to managing a complex global network of over 80 transmitting 
sites delivering shortwave, medium-wave (AM}, FM, and TV broadcasts, TSIIeases broadcast time at 23 
transmitting facilities in 14 countries. To meet the needs of its varied broadcast customers, TSI is 
responsible for an extensive network of leased satellite and fiber optic circuits and other international 
telecommunication systems, which includes providing support to a worldwide array of hundreds of 
satellite receivers and earth stations and a rapidly growing Internet delivery system. 

12 


	CoverPaqeTemplate BU.pdf
	Description of document: Broadcasting Board of Governors (BBG) ad hoc programming assessments undertaken by BBG to assess specific content areas for accuracy and balance, 2009-2010
	Posted date: 27-June-2011
	Source of document: BBG FOIA Office Room 3349 330 Independence Ave. SW Washington, D.C. 20237 Fax: (202) 203-4585


